Begin je caption nooit met één woord.
Behalve als dat woord alles zegt.
Begin een zin nooit met ‘en’.
Behalve als je lekker informeel wilt schrijven.
Gebruik nooit vaktaal.
Behalve als je daarmee je doelgroep juist aanspreekt.
Voor iedere zogenaamde regel is er een ‘behalve’.
Het gaat er namelijk niet om dat je een bepaald setje regels volgt en dan een goede, onderscheidende tekst hebt. Of dat je een stappenplan volgt en dan 10k per maand omzet.
Voor iedere zogenaamde regel is er een uitzondering.
Natuurlijk zijn er templates, stappenplannen en methodes die werken. Die kun je als leidraad nemen.
Maar wees alsjeblieft niet bang om ervan af te wijken.
De leukste dingen ontstaan meestal buiten de lijntjes. Ook met teksten. Ik houd me allang niet meer aan alle ‘schrijfregels’ die ik ooit op school leerde.
Dus ja: bij mijn cursussen en trajecten leer je mijn methode. Volg je stappen en houd je je aan bepaalde schrijfprincipes.
En vervolgens moedig ik je aan om daar van af te wijken.
Want zodra je de basis snapt, kun je verder. Spelen. Experimenteren. Kijken wat er bij jou past. Wat voor jouw klanten werkt.
Kun je lekker die uitzondering op de regel worden.
Eens?