Je kent het vast wel. Je hebt eigenlijk een nieuwe telefoon nodig. Daarom ga je naar een winkel om een nieuwe te kopen. Er zijn zo enorm veel verschillende modellen. Maar welke moet je nou kiezen? Bij het ene model is dit beter, maar het ander model heeft weer dat extra. “O wat is dit moeilijk. Ik kan niet kiezen.” Vervolgens stap je de winkel uit zonder telefoon. Je gaat er nog even een nachtje over slapen.
Mensen zijn van nature bang om iets mis te lopen (FOMO = Fear Of Missing Out). Bang om de verkeerde keuze te maken. Wat er vaak gebeurt als er veel keuze is, is dat men als het ware bevriest en helemaal geen aankoop doet.
Zo werkt het ook op jouw website. Als jouw aanbod in heel veel verschillende varianten te krijgen is en jij daarnaast ook nog allemaal andere losse diensten of producten aanbiedt, dan raakt die bezoeker in de war. Die bezoeker kan niet kiezen en is bang om de verkeerde keuze te maken. Die bezoeker doet dan liever helemaal niets.
Daarom is het belangrijk om jouw aanbod overzichtelijk te houden. Zeker als je een dienst verkoopt.
Dus als jij nog niets via jouw website verkoopt, kijk dan eens kritisch naar jouw aanbod. Misschien worden bezoekers overweldigd door de enorme keuze in jouw aanbod. Je kunt dan overwegen om het aanbod kleiner te maken. Het voordeel van een beperkt aanbod is ook, dat je sneller als specialist gezien wordt. Kortom, een win-winsituatie.
Nu ben ik benieuw, hoe zit dat met jouw aanbod?