Wil jij de harten van jouw bezoekers veroveren? ❤️
Dan hebben wij een geweldige tip voor je: empathie! Empa-wie?
Empathie is het inleven in de ander. Voelen wat de ander voelt en daardoor begrijpen waarom iemand zich op een bepaalde manier gedraagt (tot zover de spreekbeurt 🤓)
Waarom zou jij je hiermee bezig houden. Omdat de je-gaat-het-niet-redden-als [vul in] eigenlijk heel vervelend zijn voor jouw bezoeker. Ze weten dat wel. Met deze tip kun je jouw teksten vullen met oprecht begrip en komt je boodschap veel beter aan.
Hoe pak je dit nou aan? Het geheime wapen van marketeers en UX designers om dit te bereiken? De empathy map!
Hier volgt een praktisch stappenplan:
👉 Stap 1: Pak een groot vel papier en teken 1 vak met een groot kruis (zo krijg je 4 vakken). Ieder vak krijgt nu een onderwerp: ziet, hoort, zegt en doet en denkt en voelt.
👉 Stap 2: Schrijf op wat jouw klant ziet. Wat zien ze elke dag in hun omgeving? Wat zien ze op hun social media, in de krant of op tv?
👉 Stap 3: Schrijf op wat ze horen. Wat zeggen vrienden? Hun baas? Wat zeggen mensen/influencers die zij belangrijk vinden?
👉 Stap 4: Schrijf op wat ze zeggen (letterlijke uitspraken) en wat ze doen. Hoe gedragen ze zich in het openbaar? En naar anderen? Wat zijn uitspraken die ze doen?
👉 Stap 5: Dit is waar de magic happens. Schrijf op wat jouw doelgroep voelt. Probeer hun emoties te begrijpen en noteer deze. Dit kan variëren van blijdschap en opwinding tot frustratie en verdriet. Wat is de onderliggende emotie? Hun zorgen en ambities? En wat zijn de gedachten die ze hierbij hebben? Stap letterlijk eens in de schoenen van je klant.
Ben je klaar voor nog meer inzicht?
1. Pijnpunten / belemmeringen: Wat zijn hun angsten en belemmeringen? Wat houdt hen tegen (obstakels). Dit kan heel praktisch zijn (geen geld) en emotioneel (angsten).
2. Fijnpunten / winst: Wat zijn hun wensen, behoeften en dromen? Waar hopen ze op? Wat zijn factoren bij hen die leiden tot succes?
Een ideale aanvulling op je persona die je er altijd bij kan pakken en kan blijven aanvullen. Ga jij iets doen met deze tip?