Je hebt een tof logo en dan? Wauw. Je bent helemaal in de gloria. Nu kan je écht aan de slag. Hopelijk heb je je niet scheel betaald aan alleen een logo, een visitekaartje en een canvatemplate. Wel? Dan hoop ik dat je meer hebt gekregen dan alleen dat logo. Dat je ook weet HOE je het toe kunt passen.
Maar ik keer m gewoon ff om; WAAROM heb je een logo laten ontwerpen? Als je nu antwoord met: nou omdat het moet of omdat je dat nodig hebt voor je bedrijf dan ben je af. Sorry.
Je hebt namelijk geen logo nodig. Dat logo dat zegt niets. Dat zie ik aan AL mijn klanten. Het is wat je doet met en om dat logo heen. Dat heet; branding. Met alleen een logo heb je geen branding, geen uitstraling, geen visuele identiteit.
Doet deze post je inmiddels een beetje pijn? Vind je me nu niet leuk (meer)? Snap ik. Want je bent trots op je toffe logo. En dat mag je ook zijn. Echt. Maar je hebt er gewoon geen branding mee. Die maak je met je team, met je klanten, met wat mensen over je zeggen. Met kleuren die gaan over jouw kern- en (jouw)merkwaarde. Die gaan weer hand in hand met waar jij voor staat. Van daaruit gaan mensen over en met jou praten.
En als iemand anders dan de meeste directe mensen om je heen jou gaan herkennen aan je kleuren, je beeldgebruik of wat er over je gezegd wordt dan ben je echt op de goede weg. En nee je hebt geen miskoop gedaan met een logo. Leer het gebruiken, leer je kleuren gebruiken, samengevat leer je huisstijl toepassen als onderdeel van jouw branding.
Oh ja, ik vertel dit als expert, maar ook als ervaringsdeskundige. Want ik heb nog tig stickers met een oud logo, een shirt met een oud logo, omdat ik iets moest hebben dacht ik. Terwijl niemand mijn logo zou herkennen. Maar mijn kleuren, die herkennen ze wel, bij een eenhoorn denken ze aan mij. Recent iemand; dat autootje met dat roze/blauw Oink Oink erop? Die is van jou zeker. Vervolgens raken ze in gesprek met mij en klopt het. Het gaat om toepassen. Dus ga aan de slag met alles wat je hebt gekregen, het is het begin van jouw bedrijf!