Door Antje
2 maart 2023

Móet je een podcast? Een aanlokkelijk e-book? Drie keer per week posten? Of beter elke dag?

Misschien toch een écht boek schrijven, voor je autoriteit? En kies je voor één niche of hoor je een trapsgewijs aanbod in te richten van gratis freebie tot high-end signature service?

Als je eenmaal hebt besloten dat je er alles aan gaat doen om van je bedrijf een succes te maken, kom je al snel in een woud van marketingregels, branding-must-haves en sales-should-do’s terecht.

Soms lijkt het of je heel veel moet. Omdat het anders helemaal niks wordt met dat bedrijf van jou. Maar bij het Marketing Walhalla denken we daar anders over.

Jij kiest wat voor jou het beste werkt. Je probeert eens wat uit en soms stuur je op basis van wat je ontdekt weer bij. It’s all fine. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander juist helemaal niet.

Om dat te bewijzen leggen 10 Walkuren in dit blog uit wat ze he-le-maal fout doen (en waarom).

Let this be your sign to have schijt!

Wie? Antje, a.k.a. the Articulate Amazone

Wat doe jij he-le-maal fout? Ik heb twee verschillende doelgroepen: ondernemers die goede teksten willen laten schrijven (daarvoor bied ik mijn copywriting diensten aan) en ondernemers die zelf graag betere teksten willen leren schrijven (daarvoor bied ik mijn schrijfcoaching aan)

Wat zeggen ‘de regels’ hier dan over? De meeste business coaches, marketingstrategen en positioneringsexperts zullen streng met hun vinger zwaaien als je dit doet. Niet slim, zo ga je natuurlijk nooit 10K per maand verdienen. Want verschillende doelgroepen betekent ‘verwarrende messaging’ plus ‘dubbel zoveel werk aan marketing en sales’. Omdat verschillende doelgroepen ook verschillende problemen en verlangens hebben, die je dan allemaal moet gaan aanspreken. Focus is your best friend! Zodat alles wat je doet, zoveel mogelijk effect heeft en je zo hard mogelijk groeit.

Waarom heb je schijt? Het is ongetwijfeld zo dat je harder groeit als je maar één doelgroep hebt. En ja, het ís ook meer werk qua marketing en sales. Als ik alles wat ik doe tenminste zo veel mogelijk wil verkopen. Maar dat laatste is niet zo, ik verkoop waar ik zin in heb. En ik zou me heel snel gaan vervelen als ik constant met dezelfde doelgroep, problemen en verlangens bezig ben. Dan groei ik maar wat minder snel. Bovendien liggen beide doelgroepen wel in het verlengde van elkaar, dus ik leer van de een weer veel over de ander (wat ik niet zou weten als ik maar met een van beide zou praten). Ga ik ooit nog kiezen? Maybe. Mijn bedrijf is niet in beton gegoten. Ook een fijn idee.

Wat levert het je op? Ik geloof dat ik als ondernemer het beste functioneer als ik plezier heb in wat ik doe. De energie en creativiteit die ik daarmee aanboor, levert mij meer (leuke!) klanten op dan honderd perfecte funnels of freebies mij ooit kunnen geven. En je houdt het ondernemerschap veel langer vol als je leuk vindt wat je doet. Natuurlijk denk ik ook strategisch na over de keuzes die ik maak, maar ik ga daarbij nooit voor het snelste resultaat. I’m in it for the long run (ik moet wel, m’n pensioengat is gigantisch).

Any famous (of filosofische) last words? ‘People don’t like to be sold to, but they love to buy things’

Wie? Manja, a.k.a. the Magic Designer

Wat doe jij he-le-maal fout? Ik plan werk en privé taken door elkaar in en als ik merk dat er niks meer uit mijn vingers komt, ga ik even gamen.

Wat zeggen ‘de regels’ hier dan over? Als je vanuit een loondienst situatie komt is dit sowieso not done en bovendien zijn veel mensen van mening dat je werk en privé beter kunt scheiden. Ook zijn mensen geneigd te denken: “ik moet mijn hele werkdag vullen met alleen maar werk.”

Waarom heb je schijt? Ik werk vanuit huis en ik vind het heerlijk om mijn werk soms af te wisselen met een huishoudelijke taak. Even m’n hoofd weer leeg maken met het vouwen van de was, het uitruimen van de vaatwasser of een boodschapje doen bij de supermarkt om de hoek. Dat zijn ook taken die in m’n hoofd zitten en ik heb soms even wat afstand nodig van m’n werk, twee vliegen in één klap. Ik zet ze zelfs soms in m’n planning erbij. En ja ik doe ook heus wel een wandelingetje tussendoor, dat is ook goed. In loondienst wordt er van je verwacht dat je 8 uur achter elkaar (met een uurtje pauze als je mazzel hebt) doorwerkt, zodat de baas krijgt waarvoor hij je betaalt, maar hallo, wakker worden! Je werkt dus niet meer in loondienst he. Als jij voelt dat je dat nodig hebt, of als jij zin hebt om even tussendoor een boekje te lezen of even lekker Animal Crossing te spelen, dan doe je dat toch gewoon? Heb je daar voor je gevoel geen tijd voor, maar wel behoefte aan, dan moet je eens goed naar je planning gaan kijken, die plan je dan waarschijnlijk te vol voor jezelf in. 

Wat levert het je op? Een 8-urige werkdag is gewoon niet realistisch, niemand is 8 uur achter elkaar gefocussed. Ik geloof dat ik op deze manier max 5,5 uur (en dat is eigenlijk best veel) op een hele werkdag effectief werk en op m’n halve dagen niet meer dan 2 uur effectief werk. En dat is ok! Het levert me meer rust op en een minder vol hoofd. Voorheen ging door terwijl ik eigenlijk echt geen zin meer had, dat schoot niks op. Als ik nu merk dat het niet meer gaat, dan stop ik, ga ik even wat anders doen. De uren dat ik wel werk, doe ik op deze manier met veel plezier en veel effectiever. 

Any famous (of filosofische) last words? Wees eerlijk naar jezelf over wat je echt aankunt aan hoeveelheid werk en besef dat jij de baas bent over je eigen planning.

Wie? Marloes, a.k.a. The Fun Master

Wat doe jij he-le-maal fout? In de header van mijn website staat NUL informatie. Dikke no-go als webdesign expert 😝. Oh ja ook een hamburgermenu op de desktop versie, foei.

Wat zeggen ‘de regels’ hier dan over? In de header van je website (het eerste deel van je homepage wat je ziet als je je website opent) moet meteen duidelijk zijn wie je bent en wat je doet en het liefste ook nog voor wie. Ik raad dit mijn klanten ook nog steeds aan, maar zelf had ik zin om opstandig te zijn 😉. Bij mij staat het er uiteraard wel meteen onder 😊. Ook wordt een hamburgermenu op de dekstop versie afgeraden, omdat het 1 handeling extra is om bij je menu te komen. Minder gebruiksvriendelijk dus en mensen zien niet meteen wat er te vinden is. Maar ik ben eigenwijs en vind t mooi en t heeft me volgens mij nog geen klanten gekost 😝.

Waarom heb je schijt? Er zijn ZOVEEL regels als ondernemer, maar tegelijkertijd doen we daarom met heel veel dingen allemaal hetzelfde. En dan is het slimste wat je kunt doen soms juist verrassen. Ook al is uit onderzoek van alles gebleken, het kan alweer hartstikke achterhaald zijn. Ga niet opstandig zijn om opstandig te zijn, maar doe dingen wel lekker op jouw manier. 

Wat levert het je op? Alleen maar mooie positieve reacties en leuke gesprekken (en meer aanvragen dan nodig). Mijn hele website en branding is hysterisch en anders dan wat mensen gewend zijn, zonder in te leveren op duidelijkheid. Opvallen is zo belangrijk in een verzadigde markt en dat is me absoluut gelukt.

Any famous (of filosofische) last words? I put the fun in FUNctional (deze heb ik gejat van BUNK hotels, maar ik voel ‘m)

Wie? Felicity, a.k.a. the Goddess of Happiness

Wat doe jij he-le-maal fout? Ik bied veel dingen aan. Het grote maatwerk bestaat uit productvideo’s en uitleganimaties. Verder heb ik een online leeromgeving, waarin je alles leert over gifjes en stopmotion-animaties. En heb ik nog een webshop, waar je allerlei toffe dingen vindt op het gebied van social media en content maken.

Wat zeggen ‘de regels’ hier dan over? Wat ik vaak lees, is dat je een duidelijke niche moet hebben. Je focussen op één ding. Eén ding kiezen waar je goed in bent en de rest zijn losse flodders.

Waarom heb je schijt? Omdat ik met mijn impulsieve ADD buien afwisseling nodig heb. Ik heb mij heel lang gefocust op één ding en daar werd ik niet blij van. Ik dacht: Er zit veel meer in dan dit! En dat die doelgroepen heel erg uiteen liggen? Nou en. Ik houd gewoon van blije mensen. Of ze nu iets heel kleins of groots bij mij aanschaffen. Ik word er even blij van 😀

Wat levert het je op? Vooral dat ik doe wat ik wil. Soms is het wel ingewikkeld om over te brengen, maar ik haal elke dag ontzettend veel plezier uit mijn bedrijf.

Any famous (of filosofische) last words? Doe vooral niet gek genoeg en doe wat je wil!

Wie? Paulien, a.k.a. the Contagious Creator

Wat doe jij he-le-maal fout? Ik doe niet aan trends!

Wat zeggen ‘de regels’ hier dan over? Als ontwerper én als marketeer ‘hoor’ je op de hoogte te zijn van de laatste trends en daar mee te werken. I call bullshit!

Waarom heb je schijt? Tuurlijk; trends zijn er niet voor niets. Als veel mensen iets tof vinden, wordt het een trend. Maar daar zit dan ook de crux; als iets een trend is, gaat íedereen het doen. En precies datgene waar je dan mee gestart bent om op te vallen, zorgt er juist voor dat je vollédig op gaat in de massa. Plus: je doet het omdat je denkt dat het ‘hoort’, niet omdat het zo goed bij jou past! Zo wordt het mijns inziens een moetje en verlies je juist de lol in je marketing en branding, want het is niet 100% jij!

Wat levert het je op? Als je doet wat bij jóu past, ben je ALTIJD 100% uniek en heb je lol in wat je doet. Ook al is een kleur zoooo 2020, who cares?? Als jíj hem maar tof vindt, want het is jóuw vibe. En daarmee trek je de klanten aan die dat (en jou dus) ook tof vinden! 

Any famous (of filosofische) last words? Be a pop of color in a beige world 😉

Wie? Merel, a.k.a. the Godmother van Multimensen

Wat doe jij he-le-maal fout? Ik zeg tegen mijn klanten dat ze GEEN niche hoeven, of moeten kiezen tussen al die dingen die ze kunnen en leuk vinden.

Wat zeggen ‘de regels’ hier dan over? Dat je alleen succesvol kunt worden als je sPeCiAlIsT of ExPerT bent – lees: als je één ding heel goed kunt (of één doelgroep heel goed kunt helpen).

Waarom heb je schijt? Het is sowieso niet waar dat mensen die meerdere dingen doen, nergens echt goed in zijn. Sterker nog: de meeste mensen waar ik mee werk zijn specialist of expert op meerdere gebieden. Hoe tof is dat! Daarnaast: hoe stom is het om dingen die je leuk vindt of goed kunt niet te doen, just because someone once decided dat dat “niet kan”. Dat is als delen van jezelf wegstoppen en daar krijg je hele ongelukkige mensen van!

Wat levert het je op? Vet leuke klanten die veel dingen goed en met plezier doen. Zelf geeft het me ook de ruimte om JA te zeggen tegen alle opdrachten, klanten, projecten en ideeën die voorbijkomen en waar ik blij van word. 

Any famous (of filosofische) last words? Goed idee? Doe er wat mee! – Merel Lamboo, 2023

Wie? Mariette en Lisa, a.k.a. the Positivity Powerhouses

Wat doen jullie he-le-maal fout? Afgezien van onze tweede dienst nog niet op de website zetten 😉 We kiezen hier ook voor 2 doelgroepen. Namelijk ondernemers die een op maat gemaakte website willen als grotere instellingen met een UX design opdracht, wat weer breder kan zijn dan een ontwerp van de website. Dit heeft namelijk te maken met de gebruikerservaring breed en loopt van doelgroeponderzoeken en interviews om op basis daarvan een app interface te ontwerpen, customer journeys maken of websites testen tot een hele brede vraag onderzoeken (denk aan: hoe kunnen we het onboarding-proces van medewerkers verbeteren).

Wat zeggen ‘de regels’ hier dan over?  Business coaches zullen zeggen: neee je moet 1 doelgroep hebben want je wilt toch minimaal 10K verdienen. Je moet focus doen en een passief inkomen genereren dus niet alleen maatwerk en heel strict zijn op je uren. Soms heeft een project of klant meer aandacht nodig, dan doen we dat vaak. Zakelijk niet slim maar iemand is daarna zo blij dat je een ambassadeur hebt van je bedrijf voor het leven.  

Waarom hebben jullie schijt? We willen vooral doen wat wij zelf leuk vinden en waar we helemaal achter staan. Dat betekent maatwerk, maatwerk, maatwerk en verschillende doelgroepen. De diversiteit is juist ook ontzettend leuk. Onze doelgroepen hebben trouwens wel een gemene deler: ze focussen zich beiden op welzijn, gezondheid of duurzaamheid. Zo werken we voor een grote trauma instelling en voeren hier meer UX gerelateerde opdrachten uit maar hebben we onlangs voor een psycholoog en logopedist een maatwerk website gemaakt. Beide doelgroepen bevinden zich dus in de zorg, daar mist het ook vaak aan technische kennis van een website of creativiteit.  

Wat levert het jullie op? Heel veel plezier, uitdaging en creativiteit. Wie weet is de volgende stap focus en meer inkomstengericht, voor nu gaan we voor het hebben van plezier in samenwerking met klanten. En door welzijnsgerichte ondernemingen en organisatie te helpen dragen we op die manier bij aan een gezondere wereld.

Any famous (of filosofische) last words? Do more of what makes you happy, and never underestimate the importance of having fun!

Wie? Lian, a.k.a. the Website Alchemist

Wat doe jij he-le-maal fout? Ondanks dat ik een webdesigner ben, houd ik me niet per se aan de regels van conversie wat betreft het schrijven van teksten. Want ik vind dat al moeilijk genoeg en het moet wel leuk blijven. 

Dit doe ik ook niet meer alleen hoor en schakel hier wel hulp bij in. Het moet naar mijn idee wel klantgericht zijn maar hou je alsjeblieft niet aan van die verlangen – pijn – oplossing lijstjes. 

En nummer twee is het wel/niet noemen van prijzen op je website. Ook zo’n ding waar veel meningen en regels over zijn. Zelf vind ik dat je hier het beste mee kunt experimenteren. Ik deed het in het begin wel (ook om mezelf niet in de vingers te snijden met te laag inzetten), nu niet meer. Ik denk dat je vanaf een aanbod van +/- 5k + beter niet meer kunt doen omdat mensen dan kunnen afschrikken die je in een kennismaking gemakkelijk binnen zou halen. Ik draag liever mijn enthousiasme over in een kennismaking waarbij mensen voelen “ik wil dit” dan dat ze niet met me in gesprek gaan omwille van prijs. 

Nou ok, nog eentje dan … Gewoon af en toe iets nieuws lanceren omdat je dat gister bedacht en ZO VET vond. Het hoeft niet meteen perfect, als je deelt vanuit je enthousiasme dan voelen mensen dat en kun je gewoon verkopen zonder salespagina. Ik heb dit het afgelopen jaar een paar keer gedaan en het leuke ervan is dat het je idee meteen verder brengt en dingen samen komen. Dit vormt zich dan weer tot een stevig aanbod dat helemaal past voor jou en je klant. Dus launch before you are ready. En zet vooral niet een hele academie klaar zonder ooit een pilot met de inhoud te hebben gedraaid. (I might or might not have done this 😉)

Wie? Eveline, a.k.a. the Sparkling Brand Creator

Past een funnel niet bij je? Krijg je jeuk van nieuwsbrieven? Skippen die handel! 

Nog iets wat je NIET hoeft te doen, is werken volgens vaste tijden. Braaf van 9 tot 17 uur. Zoals het heurt. Kijk naar je eigen ritme. Wanneer ben je op je best om te creëren? Gaat je vuurtje op zaterdagavond om 22 uur vlammen om die administratie bij te werken?! Lekker doen!

Let this be your sign to have schijt!

Liefs, Antje

Lekker aan de slag?

Tof dat je met je marketing en branding bezig bent! We helpen je hier graag mee. Leuker kunnen we het wél maken, én makkelijker.

Doe-het-ZELF: in de Walhalla Webshop vind je DIY producten om lekker zelf aan de slag te gaan, simpel én met een hoop FUN! We breiden deze shop continu uit, dus kom je regelmatig even gluren? 😉

Doe-het-SAMEN: besteed je het liever uit? Onze Walkuren helpen je graag verder! Op deze pagina stellen ze zichzelf allemaal voor, en vind je hun contactgegevens. Geen idee met wie je een match hebt? Stuur mij dan even een bericht!

werk-aan-jouw-merk-paulien