TLDR; wat mij betreft niet. Want: je bent hopelijk altijd en overal JEZELF.
Maar.
Er zijn veel mensen die zich op dat ene andere kanaal waar het er zogenaamd zAkElIjKeR aan toe gaat (zijn de meningen over verdeeld, maar daar hebben we het nu niet over ;)) niet durven te laten zien, omdat het te stijf voelt. Té zakelijk voor je (aanbod) misschien.
Zonde als je doelgroep daar wel zit, want da’s gewoon kansen missen. Dat geldt overigens voor alle kanalen: wat jíj leuk (en makkelijk) vindt is belangrijk, maar waar je doelgroep zit misschien nog wel meer.
En die doelgroep, die wil JOU leren kennen, ongeacht het platform. Er zijn waarschijnlijk meer mensen die doen wat jij doet, maar je super power is dat je het doet op JOUW manier. Mensen willen zaken doen met mensen die ze leuk vinden, waar ze een klik mee hebben.
Positionering gaat volgens mij over jezelf laten zien. Je klanten de kans geven om te ervaren wie je bent, hoe je werkt, wat ze bij je kunnen verwachten.
Dus maak je veel flauwe grapjes? Stuur je liever gifjes dan lappen tekst? Heb je knalroze foto’s van je zuurstok-level kantoor? Of ben je juist rustig, op je best in een serene omgeving? Is je hond er altijd bij? Leef je op mimosa’s en cafeïne?
Make the online match the offline, en je positionering staat als een huis. Dat kan OOK op *kuch*LI*kuch*.
Gebruik je content – op welk platform dan ook – om je klanten te laten zien wat ze krijgen bij je. Zo trek je vanzelf mensen aan die daar lekker op gaan (bijkomende bonus: je stoot mensen af die gifjes/roze foto’s niet trekken. Dat zijn niet je klanten, en da’s helemaal oké).
Matcht jouw online al bij je offline? Deel het met ons in de comments!
BONUSTIPPIE voor mensen die écht verschillende doelgroepen/aanbod hebben en zich daarom anders positioneren op verschillende platforms in de comments!