Je kan roepen en doen wat je wilt, maar jij bepaalt jouw branding niet. Dat bepaalt jouw omgeving.
Voorbeeld, als ik ga roepen dat ik het leukste drukwerk verzorg, dan kan ik dat roepen tot ik een ons weg (moet ik wel lang roepen hoor). Maar als mijn klanten dat niet vinden, dan heeft geen enkele zin om dat te roepen. Tuurlijk mag je zeggen dat je de beste bent, maar om er voor te zorgen dat het jouw branding is, dan zul je er voor moeten zorgen dat jouw klanten, omgeving en wie dan ook dat vooral gaan roepen.
Dat gaan ze doen door te ervaren, door het mee te maken, te beleven, voelen. Dat geldt voor iedere niche waar jij je je in specialiseert. In mijn geval laat ik veel zien met betrekking tot drukwerk, droom ik toepassingen qua drukwerk, weet ik hoe ik drukwerk er uit kan laten springen. Daardoor weten mijn klanten, en ook niet klanten, mijn naam te noemen als het om drukwerk gaat.
Dat heb ik niet voor elkaar gekregen door te roepen dat ik alles over drukwerk weet. Maar door het mijn klanten te laten ervaren. Want klanten vertellen dat ze tof drukwerk hebben gekregen. Dat zij opvallen met hun drukwerk.
Het is wat er OVER mij verteld wordt. Dat is voor iedereen zo. Het is voor jou, je bedrijf, je merk, belangrijk dat er over jou vertelt wordt dat je wilt dat er over je verteld wordt. Als jij drie keer een knorrige kassamedewerker hebt gehad (of er bij iedere zelfscan uitgepikt word voor controle, daar is overigens een reden voor, als je die wilt weten let me know), dan ga je dat vertellen. Maar je vertelt niet dat jouw supermarkt de kortste rij heeft.
Leuke oefening: Laat iemand uit je omgeving jouw ‘merk’ omschrijven, kijk eens of daaruit komt wat jij graag wilt dat ze ervaren. Wie weet krijg een verrassend antwoord wat jij weer in kunt zetten. En wie weet haal je er nog een leuk compliment uit ook. Laat het in een reactie weten hoe jouw ‘merk’ omschreven wordt.
